Sabtu, 01 Maret 2014

Kemarau

,
Entah sudah berapa bulan musim kemarau melanda kota Kijang tercinta ini. Ada yang bilang sudah dua bulan, bahkan ada yang bilang sudah tiga bulan. Rerumputan mengering, sumur-sumur di rumah-rumah orang juga banyak yang sudah mengering atau berkurang debit airnya. Alhamdulillah, sumur di rumah aku masih ada airnya.

Pagi ini aku tengok ke rumah kawan aku, air sumurnya sudah berkurang. Bukan mengering katanya. Tetapi sumur ini terlalu banyak yang ambil air di situ. Tambahan lagi alamak.....pompa air kawan aku ni rusak pulak. Sudah terlalu tua mesin tu. Nak hisap air pun sudah tak larat lagi aku tengok. Kecik semacam air yang keluar dari selang.



Kawan aku yang satu ni pulak dah habis stok air kat bak mandi dia. Jadi dia tampung air pakai ember. Dia angkat bolak balik air dalam dua ember dari sumur ke rumah dia. Hitung-hitung olah raga la bro. Hehehe.


Di satu tempat pulak aku tengok orang beli air dari lori-lori tangki air yang berjualan keliling kampung-kampung di kota ini. Kata kawan aku yang pernah terjun kat bisnis jual air tanki ni, satu tangki lori tu air dijual 50 ribu rupiah.

Beberapa hari yang lalu pulak aku tengok dengan kawan aku, dah banyak rusak pepohonan kat hutan gunung lengkuas di kota Kijang ni dijadikan kebun, kayunya kena tebang, bahkan kat kaki-kaki gunung ni dah banyak pulak orang bina rumah. Habis la.....

Sekali lagi entah.....entahlah....entahlah sampai kapan kemarau ini akan berakhir dengan turunnya hujan atas kehendak dan perintah Allah. Belum juga aku tengok ataupun dengar ada ikhtiar nak lakukan sholat istisqa di kota tercinta ni.

0 komentar to “Kemarau”

Posting Komentar

Hey © 2008 Template by:
SkinCorner