Kamis, 06 September 2012

Ntah Ape Nak Jadi

,
Di kota ini, di kotaku, Kijang...kota tempat lahir, tempat tinggal, tempat bekerja, aku, engkorang semua, diaorang, kamiorang, kitaorang semua.

Mari kita cakap fakta yang ada. Kat sini tengok, orang nak mabok, nak beli bir ke, nak beli apek botak ke, entah nak minom benda-benda yang dilarang agama tu, ha tak susah. Benda ni banyak dan mudah nak dapat. Macam nak beli ubi dan pisang saje. Dah habis ke benda-benda halal yang nak dijual?

Apetah lagi ha, tengok tu tempat nak minom bir ni ade jelas nampak kat depan mata kitorang. Kat tengah kota. Pening jugak kepala aku, nape tak ada orang yang rase terganggu ke dengan keberadaan tempat ni? Juga tempat pelacuran, warong remang-remang kat pelabuhan tu...alahai dah dari dulu lagi tak ade ke orang yang mampu nak cegah?

Kat kota kitaorang ni hai, banyak semak belukar kat mana-mana tempat. Bukan ape...bukan takot tempat tu jadi sarang ular atau sarang hantu taw...hehehe...aku takot tempat tu jadi tempat budak-budak mojok alias pacaran kat semak tu. Kalau benda tu la yang berlaku...hm.... rosak generasi kita ni. Diaorang la yang jadi hantu....hehehe. Bagos semak-semak ni kita bakar aje tak e? Daripade jadi tempat maksiat.

Itu hari aku tebangon jam tiga setengah pagi. Bakar rokok sebatang...Ai.....aku dengar suara macam bunyi lebah ke atau harimau mengaum...eleh....bukan...tapi suara motor budak-budak balap liar dari malam minggu sampai minggu dinihari. Ai budak....asek memekak aje budak-budak ni. Karang ade lumba balap motor ataw rod res nape korang tak nak ikot????? Dah banyak mangsa...tak jera jugak ke?

Tiap petang aku pegi jalan-jalan raun-raun sama orang rumah aku. Setiap kali tu pulak aku lewat kolam. Aku tengok mesjid raye tu..hm....belum lagi selesai dibena...teringat pulak bentuk semula mesjid tu. Kapan lagi nak dibena ni?

Bile aku tengok pokok sakura peninggalan askar jepon tu...ai....tinggal batang kayu aje benda tu. Mane pegi dia punya daon...kesian taw....mati ke pokok sakura tu?

Satu hari tu aku jugak ada tengok mak-mak pakai jilbab,bagos taw,tapi.....sedeh nye...anak die,dia biar gunakan celana shortpant. Alahai bagitau la budak-budak perempuan tu supaye tutop aurat, gunakan jilbab makcik, pakcik. Perintah agama tu.

Dah la aku cukopkan sekian dulu ape-ape yang tersirat yang ade dalam kepale hotak aku mengenai keadaan kota ni. Dah cukop panjang aku meleter ni. Jangan marah e....ni semua fakta taw:)

0 komentar to “Ntah Ape Nak Jadi”

Posting Komentar

Hey © 2008 Template by:
SkinCorner