Rabu, 12 Februari 2014

A Plus

,
Kijang, Awal Maret 2006

Suara gedebang gedebung dari dalam studio G, studio band kat Kampong Sukamaju Keke kota Kijang terdengar. Macam mana tak terdengar oleh ku? Sebab aku hari tu dudok kat luar studio tu sambil memegang gitar listrik punya Ge, kawan aku yang punya studio tu. Hari agak petang siket mase tu.

Tetibe saje datang la budak Za ni. Aku pon dah lupe, die datang gune motor ke atau gune kude. Mase tu, die ni maseh lagi budak sekolah tadika....eh...bukan, budak sekolah menengah....

"Ha...bang, dah lame kat sini?"

"Dah dari siang dah Za...apasal ni. Nak belajar gitar kat aku ke? Aku ni bukan gitaris la Za. Aku ni vokalis, mane handal mainkan gitar. Nak belajar gitar, engko pegi belajar kat diorang tu", aku maskodkan kawan-kawan aku kat dalam studio tu la.

"Eh malas la bang, saye ni nak belajar gitar untok ambek nilai kat kelas je. Bukan nak belajar gitar untok jadi gitaris", kate Za.

"Tapi aku dengar-dengar la Za, ade 2 orang yang sudah ajar Za main gitar. Segan la aku ni".

"He...saye tak paham ape diorang ajar la,bang. Abang ajar kan Za e" pinte die.

"Engko ade gitar kat rumah ke Za?"

" Ade bang, pinjam punya kawan.".

Belom sempat aku nak tanye-tanye...
Nak tanye ape entah e...
Budak ni tetengok celana jins aku pulak.

"Bang....kat mane bikin celana jins yang ade koyak rabak macam tu e? Saye nak jugak jins saye ni macam tu?"
"
Buatkan e bang",pinte die.

"Ai????Bikin kat mane????Alamak malunye aku.....Ini bukan aku bikin sengaje la Za. Jins ni dah koyak rabak kat lutot die, sebab jins ni dah lapok, dah tue. Merepek la engko ni".

Teros kitorang asyek berbual, lupe dengan diorang yang kat dalam studo tu dah lepas jamming. Aku tengok kawan aku Ge lagi merapikan studio.

"Ha...Za, camni saje. Ni dah terlalu petang la. Saye ajar Za gitar menurot care saye saje".
"Saye perlu tahu, lagu ape sekarang ni yang Za suke dan hapal die punye lirik...." aku bertanye.

Budak tu memandang ke atas...
Bukan ke langit, sebab kat atas kami tu, atap seng la....
Aku pon ikot tengok kat atas seng tu. Ape budak ni tengok e? Ade cicak ke?
"Ha...bang"....tetibe saje die becakap...
Tekejot aku.

"Za suke lagu Hilang dari Garasi" kate die mantap dan meyakinkan.
"Hapal ke Za?"
"Hapal la bang"

"Ok, cube aku try (try same cube same ertinye kan?) suare engko Za. Kene kat kunci yang mane"

Jreng...jreng..jreng. Aku genjreng gitar kat tangan aku, bukan kat kaki aku (kat kaki aku sendal la).
Budak Za aku suroh nyanyi....

"Ha Za...kalau gune kunci ni suare tu tepekek telolong la. Cube kite gune kunci ni. Aku rase kunci ni sedap dimaenkan, pas dengan suare engko tu".

Aku pon mainkan kunci-kunci dasar lagu Hilang ni dan die nyanyikan lagu tu sampai habes. Lepas tu aku tunjukkan kunci-kunci dasar lagu ni. Die pegi ambil buku tules dan pena yang die bawak. Aku suroh die gambar posisi jari-jemari kunci-kunci lagu tu.

Hari dah semakin petang, dah nak senje dah. Aku nak balek, die pon nak balek. Kami permisi pulang pade kawan kami Ge.

Jam setengah tujoh malam kat rumah aku. Selagi aku tengah tengok katon Ninja Hattori, hp aku bebunyi lak. Sape lak sms maghrib-maghrib ni. Aku pegi ambek hp aku kat kamar, aku bukak pesan tu. Pesan dari si Za rupenye.

"Bang....datang rumah e sekarang. Kite teroskan belajar gitar lagi"
"Besok-besok saje la Za..." aku cakap....
"Mane boleh besok-besok bang. 4 hari lagi ni dah nak ambek nilainye"
"Hm....iye la kalau macam tu. Kejap lagi aku datang" reply pesan aku kat die.

Lepas waktu Isya' aku pegi berangkat ke rumah die.
Tetengok kanan kiri macam ragu aku bile dah sampai kat depan rumah die.
Betol ke ni rumah budak ni?
Aku keluarkan hp aku dari kocek celane jins.
Aku tulis sms kat die :

"Ha Za, aku dah sampai ni kat depan rumah Za. Tak nampak ade tande-tande kehidupan pon???"

SMS terkirem.

Dari pintu sampeng (aku rase itu pintu samping rumah die, bukan pintu belakang) yang terbukak seorang anak gadis berambut hitam luros mencecah bahu melangkah keluar hampir melompat...macam batman bile melompat....hiaaaaat...

"Bang....." setengah beteriak budak ni panggil aku
"Alamak...nyareng la suare engko ni...Pelan siket nape...Malu la..." 

Aku maseh tercegat kat teras rumah die ni. Die persilahkan aku dudok, dudok kat lantai la....sebab tak ade kerusi kat situ.Hehehe...Gitar bolong (macam tu kitorang kat Kijang sebot gitar akustik ni) dah die pegang.

"Dah hapal 4 kunci-kunci gitar lagu tu Za?" tanye aku
"Dah bang....siket-siket...tapi belom boleh nak pindah kunci-kunci tu cepat-cepat" kate die
"Takpe....yang penting tu Za dah hapal kunci-kunci gitar lagu tu" aku cakap 

Aku memperhatikan die memainkan gitar lagu Hilang tu. Genjrengan gitar tu maseh lagi die mainkan terpatah-patah. Maklom baru tadi petang die ni belajar. Baru due kali die ulang mainkan lagu tu, die berhenti. Die tengok aku, kenape pulak budak ni? Kene rasok ke? Naseb baek tidak. Lepas tu die cakap :

"Penat la bang....kite bebual saje e....." merengek die ni
"Malas la Za....maenkan la lagu tu sekali lagi la.." kate aku

Bebal siket budak ni, die tak hiraukan ape aku cakap. dah mule la die cerite pasal kawan-kawan sekolah die, katon sponge bob kesukaan die, sampai cite ade seorang jejake yang nak kan ngan die. Die ni cite panjang lebar tau, sepanjang jalan dari pasar inpres sampai barek motor barangkali. Mati kutu aku kene dengar cite die ni.

Selagi die ni asyek becakap, aku tengok jam kat hp aku.
Dah jam 9 malam.
"Za....woi,,,Za..." aku potong cite die. Die tekejot tersadar dari asyeknye die bercite.

"Ni dah jam 9 ni. Aku nak balek la Za"
"Alah Abang ni...orang lagi cite, die nak balek pulak"
"Bukan camtu Za....tak elok lame-lame kat rumah orang ni. Segan aku" alasan aku.

"OK la bang....tapi besok kite sambong lagi e belajar gitar ni".
"Insya Allah".

Malam kedue belajar gitar.....

Aku datang ke rumah die ajarkan die mainkan gitar lagi. Seperti malam yang lalu, due sampai tige kali die mainkan gitar...teros die sambong cite panjang lebar die tu. Kene la aku dengar cite die ni dari episode satu sampai episode akhir. Naseb....

Due malam kemudian.

Malam ketige aku kene datang kat rumah die.

Kali ni aku bawak satu orang kawan aku yang pernah aku ajar gitar. Name die Aris, die ni jugak kawan aku bile aku pegi ngopi pagi hari kat kedai kopi pantai indah di Barek Motor (sebenarnye die ni la yang selalu ajak kami pegi ngopi, sebab mase tu kawan aku sorang ni ade jatoh hati kat awek di kedai kopi tu...hahahaha).

Nape aku ajak Aris ni pegi rumah Za?
Nape???
Sebab, aku ni nak uji nyali si Za ni.
Camne bile die main gitar di depan orang yang tak die kenal.
Gugup ke tidak?

Seperti biase.....
Lepas Isya' aku dan Aris berangkat menuju ke rumah Za.
Bawak motor sendiri-sendiri tentunya.
Tak ngebot, sebab kami bukan mat rempit. Hehehe...

Begitu dengar bunyi motor aku kat sampeng rumah die, si Za ni langsong keluar dengan gitar bolong di tangan. die agak sedikit tekejot bile tengok aku ni tak sendiri datang.

Aku ajak kawan aku Aris dudok kat ayun-ayun, si Za ni lak dudok kat kerusi plastik.

"Ini kawan aku, Za. Saje aku ajak die ke sini untok menengok Za mainkan lagu tu" terang aku sebelom si Za ni bertanye.

Kawan aku ni selambe saje, dudok santai.

Jreng...jreng...jreng...si Za mulai memainkan lagu Hilang milik Garasi.

Fuz...entah kapan lak si Aris ni tetibe saje dah bakar dan menghisap rokok sambil nyengir kat aku.

Ai????

Aku dari tadi saje belom dan ragu nak hisap rokok Ris...kau ni selambe betol la...kate aku dalam hati gelak hati.

Hebat.
Za tidak canggung dan gugup memainkan gitar di depan kami.
 Tak sampai habis rokok sebatang si Aris ni hisap, dah selesai lagu tu Za mainkan.

"Bagos Za" kate aku meyakinkan permainan gitar Za
"Ya,dah bagos la tu Pat " menyampok lak budak Aris ni..hehehe

"Pat, aku balek dulu e....ni diorang sms aku ngajak ngopi kat pujasera" kata Aris sambil membaca pesan di hp die.

"Ok la Ris, makaseh e dah sudi ikot ke sini"

Aris menstarter motor die...brum....lesap die di kegelapan malam......

"Bang..." Za memanggilku memecah kesunyian..
"Aris tu kerje laot ke??? (kerje laot maksodnye nelayan)

"Tak la Za, die kerje bengkel tromol" jelas aku pade Za.

Malam tu kawan aku Aris ni gune seluar training, t-shirt...bergaye macam orang kerje laot....hehehe...

Dan seterosnye kami sedikit berbicang pasal cite kenangan sewaktu dulu kitorang di studio G bikin festival Power Rock di kota ni.

Biase, jam sembilan malam dah tibe, aku mintak diri pade Za nak balek rumah.

Malam Pertemuan Keempat.....

Tentu saje lepas waktu Isya' lagi aku datang ke rumah Za kat BI.
Tadi petang semase aku jjs kat pelabuhan Sribayintan aku ade terserempak die. Dah seperti kebiasaan die ni bile tenampak aku, macam tenampak ape la e.....Beteriak sekuatnye :

"Bang............................."

Mak oi....malunye aku....

Aku mengucapkan salam, die menjawab salam...tak jawab dose taw....
Aku dudok kat ayun-ayun, die dudok kat kerusi plastik. Gitar die tak bawak keluar rumah.
"Mane gitarnye Za?" tanye aku
"Ade kat dalam Bang. Kejap lagi la e Za ambek"

Die start cite-cite lagi....naseb baek tak lame. tak la suntok aku jadi pendengar setie cite-cite die tu. Lepas tu, die masok rumah, keluar lagi sambil membawak gitar bolong tu. Die start mainkan lagu Hilang milik Garasi. Sekali saje, tanpe salah.

"Camne bang? Dah boleh tak permainan Za?" tanye die sambel tengok aku
"Dah Za, dah mantap la tu" kate aku dengan pasti.

Za bangun dari dudok di kerusi plastik warne putih tu. Die melangkah masok ke dalam dapor rumahnye.
"Kejap e bang" kate die sambel melangkah ke dalam rumahnye.

Nape pulak budak ni? Piker aku.

Die keluar dari dapor dan berdiri mendekat pade aku sambil tangannye menyodorkan gelas keramik warne puteh (mug e name nye kan?)

"Ni untok abang......Spesial..." kate die sambel tersenyom

"Apasal Za???....biase aku datang engko tak bagi aku minom pun. Aku sangke sumor kat rumah ni dah kering????" kate aku hairan....Hehehe...

"Hari ni spesial bang....sebab hari ni Za dah boleh mainkan lagu Hilang tu. Sebagai tande ucapan time kaseh Za pade abang kerna telah ajarkan Za mainkan lagu ni" jawab Za sambel dudok balek kat kerusi plastik tu.

"Minom la bang" pinte die sambel tengok kat aku, sebab...mungkin die ni hairan aku cume pegang mug berisi air sirup es tu saje.....takot kene racon ke???????Hahahaha.......

"Makaseh Za"
Aku minom la air tu, aer la tu....takde racon die bagi....hehehe

Malam ni gitar tu kene letak je besandar kat dinding teras belakang rumah die. Kitorang berbual ringan, hingga aku dikejotkan (asli die aku tak terkejot pon) dengan bunyi pesan masok di hp aku.

"Pat...engko kat mane ni?" bunyi pesan di hp aku, pesan dari Ge. Itu tu, kawan aku yang punye studio G.
"Aku kat rumah Za, Ge" reply pesan aku kat die.
"Aku ke sane e" die reply balek
"OK, datang la sini" aku reply sms die.

Tak ade 5 menit kawan aku ni dah sampai, cepat e?? Ye la....rumah die dekat.
Begitu Ge sampai rupenye Za dah buatkan air minom juge. Hanya saje tak sampai 15 menit Ge kat sini die mintak izin balek. Ade kawan ajak berjumpe kate die.

Pendek cite, cite ni dah panjang la.....aku pon dah hampir lupe cite ni. Sekitar 10 menit kemudian aku memotong cite Za yang asyek.

"Za.....aku balek e...."
"Nantik la bang...."
"Dah malam Za, dah jam sembilan lewat, hamper jam setengah sepuloh ni".

Aku berdiri memakai sepatu kets putih ku dan berjalan menuju motor ku. Za berdiri di tepi teras belakang rumahnye melihat aku. Camne aku tahu kalau die tengok aku?

Sebab aku berhenti sekejap sambil memandangnye berdiri menatapku. Aku membalekkan badan. Sejarak due meter aku berkate.....

"Za....mungkin aku tak akan datang lagi ke sini...." aku katekan kalimat tu.

Aku starter motor pegi balek tanpe menengok lagi ke belakang (kalau aku tengok belakang mesti la aku eksiden langgar pagar rumah tetangge Za...hehehe).

Lupe aku cite kalau due hari kemudian tu di bulan Maret ni ade lah hari jadi aku di tahon ni. Aku maseh lagi teringat, hari tu arwah ayah aku bagi aku duit 50 ribu taw bile die dibagitahu mak aku bahawe hari ni hari jadi aku. Mase tu arwah ayah tengah dudok kat kerusi platik warne biru kat depan TV lepas sholat Ashar. Kat depan die dudok ade alat bantu berjalan empat kaki stainless. Ayah kene langgar motor kat depan penginapan nusantara 2 due setengah tahon sebelomnye.

Dan.......mak aku lak hari tu bikin kek.

Kek ape e?????

Kejap aku ingat-ingat dulu.....

Hm......

Ha.....

Kek Black Forest............
Gembira nye bile ingat hari tu....:D

Petang hari di hari hari jadi aku tu aku dapat pesan dari Za.
"Nantik malam belajar gitar lagi e bang....besok Za ambek nilai nye taw..." semacam tu kalau tak salah bunyi sms nye.

Aku tak reply pesan tu. Hingga kan di pukol setengah tujoh lepas waktu maghrib untuk wilayah Kijang dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya, aku dapat lagi pesan dari die.

"Bang...selamat ultah e...."
"Iye, makaseh Za".

Teros die call aku, die mintak ajarkan yang terakhir kalinya lagu tu. Aku cakap aku tak nak datang. Kenape tanye die. Takde alasan jawap aku. Die teros bertanye dan aku tetap ngan pendirianku.

"Baek la bang, kalau abang tak nak datang biar je kalau besok Za salah mainkan gitar dan dapat nilai rendah" jawab die pesimis....

"Hey Za....pecaye ngan cakap aku. Engko dah boleh main lagu tu besok. Aku kate boleh bererti engko boleh. Mane ade aku ajar orang main gitar bile tak boleh die mainkan lagu die aku tinggalkan"....

Malam tu, betol-betol aku tak datang. Ye la, aku ni bile cakap ye tetap ye, bile cakap tidak tetap tidak:)

Mungkin seminggu selepas tu..........
Petang tu di pelabuhan Sribayintan kota Kijang ni, mase tu di tahon 2006, tempat ni adalah tempat anak-anak mude kota Kijang ni berkumpul JJS di petang hari. Aku dudok kat motor aku, kat sebelah aku sedang bercakap ngan aku satu lagi kawan rapat aku yaitu Bo. Mase tu die ni pekerja harian bauksit di perusahaan bauksit terbesar di kota Kijang. Asyek berbincang, kat bagian bawah jalan pelabuhan rupenye lewat Za naek motor digonceng same budak pompuan kawan kitorang jugak. Lupe lak name die.

"Eh....gimana hasil ambek nilai si Za di sekolah dia tu?" tanye Bo kepade aku
"Entah la Bo, aku tak tahu. Cubak engko sms die, camne?"

Bo jugak kenal ngan Za, sebab kitorang ni pernah satu panitia parade musik. Bo mengirim pesan kepade Za bertenye kan hal itu. Ape die bunyi pesan tu aku tak tahu. Sebab semase kitorang kat situ pesan tu belom dibalas Za.

Mendekati waktu maghrib kami bubar. Balek rumah maseng-maseng.

Pukol tujoh malam. Malam tu aku bertandang ke rumah kawan aku yang bernama Aris. Dah lame aku tak bermain kat rumah die. Ikot bernyanyi kala waktu tu saat die bermain  gitar menyanyikan lagu-lagu slow rock Malaysia.

Terdengar pulak bunyi pesan dari hp aku. Aku ambek hp di kocek celane jins aku.

SMS dari Bo.
"Za tadi habis maghrib balas pesan aku. Dia bilang dia dapat nilai A" begitu bunyi pesan dari Bo kepade aku.

Alhmadulillah...aku ucapkan di dalam hati.

"SMS dari siape Pat?" tanye Aris
Kini budak Aris ni dah mainkan gitarnye lagi. Macam mane nak main gitar? Die asyek bersandar kat kerusi sofa di luar rumahnye sambil mengisap rokok dan asap tu mengebul laksana asap kereta api la.....

"SMS dari si Bo, Ris " kate aku
"Die bilang Za dapat nilai A di kelasnye"..
"Yeah.....Mantapppppppppppp...."kate Aris sambil tersenyum lebar dan mengacungkan jempol.

Hm.....aku bergumam dan berucap dalam hati. Sementara terngiang jelas di telingaku lagu-lagu slow rock Malaysia yang Aris mainkan di sampingku di malam itu. Langit kota Kijang terang benderang oleh sinar bulan purnama. Alunan musik dan suara orang yang berkaraoke di pujasera tak jauh dari rumah Aris terdengar juga di pendengaran kami.

Betul kan Za....Ape aku cakap...
Engko bisa Za.....
Engko pasti bisa memainkan lagu tu di depan kelasmu.
Kitorang gembira dengar engko dapat nilai A....
A Plus....

Cerita ni kisah nyata yang aku lihat,aku dengar dan aku berada di dalamnya. Terjadi di tahun 2006. Aku sengaja mengunakan bahasa yang tidak baku, tetapi menggunakan bahasa orang-orang di kota ni. Semua watak dalam kisah ni ( maaf bila panjang....aku sudah berusaha memangkas cerita ini). Dan aku menggunakan nama panggilan mereka di cerita ni. Sebagian besar watak yang tertera di cerita ni masih wujud dan hidup sewaktu hari ni aku menulis cerita ini. Kecuali ayah ku. Ayahku meninggal dunia di kota ini di bulan Februari 2008. Pas di bulan ini. Allahumaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu 'anhu.

0 komentar to “A Plus”

Posting Komentar

Hey © 2008 Template by:
SkinCorner